Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 aug 2020 05:35
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 377 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fretten met implantaten
BerichtGeplaatst: 11 maart 2007 16:17 

Aantal fretten: 2
Mijn verslagje:

Donderdag 25 januari 2007 hebben Nunki en Ravi rond 12.00 uur hun implantaten gekregen, na eerst wat formulieren ingevuld te hebben.
Nunki is het moertje en Ravi de ram. Geboren op 20 en 21 mei 2006.
Nunki komt uit een nest van acht en ik opgevoed met prooi. De eerste winter zijn alle fretten uit het nest zeer fors (rammen van meer dan 2 kg en moertjes van 1200/1300 gram).
Ravi komt uit een nest van twaalf bij een valkenier die ook fretten houdt. Ook hier zijn de dieren het merendeel met prooi opgevoed.
Eind augustus/ begin september zijn beide fretten bij mij in huis gekomen. De eerste week (ongeveer) hebben de fretten samen in een hok gezeten. Al snel zaten ze apart, omdat de hormonen konden gaan opspelen en ik de stres hiervan voor wilde zijn.
Sinds dien zitten ze altijd in een apart hok. Ik haal hier zelf meerdere voordelen uit: per fret weet ik wat de ontlasting is, hoeveel ze drinken, wat ze eten (ik kan de hoeveelheid aanpassen) en mocht ik ooit iets geks in een hok vinden, weet ik ook altijd van wie het is geweest. Soms slapen ze wel eens bij elkaar na het spelen. Dan haal ik ze niet direct uit elkaar, mits ik zelf thuis ben. Ik laat ze niet alleen samen in een hok.
De voeding van Nunki en Ravi bestaat voornamelijk uit prooi en soms carnibest (ook wel eens wat van de poelier). Ze krijgen geen commerciële snoepjes, iets lekkers is vaak een stuk vlees dat wel/niet even in een bakje warm water met bouillon heeft gestaan. Ook heb ik altijd waltham in huis, af en toe een theelepeltje als lekkernij (of een likje boter/haarbalpasta als ze stil moeten zitten).

Begin januari begon Ravi te ruiken en wilde al soms op Nunki kruipen. Twee dagen later begon hij al veel heftiger te ruiken en wilde bijna altijd Nunki bespringen en hij begon ook veel te slepen. Vanaf dat moment zijn ze ook buiten het hok gescheiden. Wanneer ze apart spelen reageerde ze (vooral Ravi) heftig op elkaars geuren.
Twee weken later kregen hun implantaat bij Dierenkliniek Brouwhuis te Helmond. Gek genoeg had ik die dag een nieuwe lading kippenvlerkje ingeslagen, die ze normaal altijd opaten. Die nieuwe lading hebben ze bijna niet aangeraakt sinds de dag van de implantaat. Ik vraag me af of dit door het implantaat komt, door de nieuwe lading, of dat ze gewoon verwent zijn en alleen duur prooi willen hebben.. Beide aten dus geen kip meer, wel willen ze het nu af en toe met wat bouillon hebben.
Twee dagen na de implantaten begint Ravi her en der plasjes achter te laten. En kort hierop wordt Nunki loops. De loopsheid heeft ongeveer twee weken geduurd.
Halverwege februari kunnen ze soms weer samen spelen zonder dag direct de hormonen opspelen. Eind februari spelen ze weer helemaal samen.
Begin maart ontdekte ik wat bruin/gelige afscheiding bij Nunki haar vagina, tot twee keer toe.

Op het moment zijn ze vreselijk aan het verharen en ik vond Ravi één keertje boven op Nunki laatst.. maar er was verder niks aan de hand. Verder heb ik geen verschil in gedrag naar mij (en andere mensen) ontdekt, daarin zijn ze precies hetzelfde gebleven. Ze hebben alleen naar elkaar toe last gehad van de hormonen en dan Ravi meer dan Nunki.

Even alles op een rijtje:

08 januari 2007 - Ravi ruikt en wil soms op Nunki
10 januari 2007 - Ravi ruikt heftiger en bespringt Nunki wanneer hij kan, gepaard met slepen
25 januari 2007 - implantaten gezet
28 januari 2007 - Ravi laat ‘plasjes’ achter
30 januari 2007 - Nunki is loops en Ravi reageert heftig
08 februari 2007 - loopsheid neemt af
11 februari 2007 - loopsheid is over
14 februari 2007 - eerste contact gaat niet direct gepaard met slepen en ander paargedrag
17 februari 2007 - regelmatig samen spelen
21 februari 2007 - samen spelen gaat steeds beter, Ravi heeft soms last van ‘opvliegers’
25 februari 2007 - hormonen zijn zo goed als weg en fretten spelen weer lekker samen
03 maart 2007 - fretten geven aan soms weer gezellig samen te willen slapen (zonder problemen)
04 maart 2007 - klein beetje afscheiding gevonden buiten de kooi naast wat ontlasting
06 maart 2007 - beide fretten zijn goed in de rui
08 maart 2007 - weer klein beetje afscheiding gevonden, nu bij de vagina van Nunki
09 maart 2007 - vind ik Ravi bovenop Nunki

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2007 16:21 

Aantal fretten: 0
Netjes hoor! Gaat dit zo naar Hanneke of is dit puur ter informatie hier op het forum?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2007 16:30 

ehm.. dit gaat in een bestandje naar hanneke met mijn vraag

correctie: is net verstuurd :g

Maar ik vond het eigenlijk ook wel nuttig om het hier te plaatsen. En Marit en Bjorn gaan het ook doen als het goed is. En Daphne kan het straks ook doen als ze wil :D En misschien zullen er dan andere volgen? (met verslagjes hoor :P)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2007 16:34 

Ik heb het wel ergens staan, maar dan zou ik even moeten zoeken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 01:25 

Aantal fretten: 5
Ons verslag volgt zsm! Ziet er netjes uit Kitty!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 01:38 

goed idee zo ....goeie topic.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 08:40 

geweldig, zo hebben we gelijk meer info over hoe dingen gaan na een implantaat....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 09:13 

Aantal fretten: 3
A.. als ik het niet vergeet, zal ik van Nellie ook een verslag maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 09:33 

Ehm.. btw het blijft niet bij die ene keer dat Ravi gezellig bovenop Nunki klimt..
en Nunki is gewoon een SLET! ze blijft er gewoon voor liggen..

Ik start met samen spelen, zodra ik dat gedrag weer zie, haal ik ze toch gelijk weer uit elkaar.. vind het maar vaag..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 09:47 

Aantal fretten: 4
Mooi duidelijk verslag hoor!

Enne, ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken om dit gedrag. Ik zie hier ook dat Bo Kai loopt uit te lokken en dat ze elkaar bespringen. Ik denk dat dit gewoon bij de tijd van het jaar hoort. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 11:10 

Zo fret, zo baas 8)

*duikt hard weg*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 11:51 

:g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 16:11 

Wat zijn implantaten? Heeft met anti-conceptie te maken neem ik aan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 17:30 

Als je op de eerste pagina van het discussieforum komt (waar je in moet loggen zeg maar) zie je in het midden diverse mededelingen van Birgit (SDF). De onderste mededing heeft betrekking op de implantaten. Hier staat alles goed in uitgelegd en dit geeft waarschijnlijk antwoord op al jouw vragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 20:55 

ja bij de fret wel ...ik heb ze in mijn mond maar dat is iets heeeeel anders. :wink: *brush*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 23:58 

BIRGIT! :evil:

Hoi Charlotte,

Probeer eerst even de tip van Marit en Bjorn en bekijk dan nog wat topics hier op het forum. Als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust en vragen zijn nooit raar of dom.. Al is het nu toch even makkelijker als je even de artikelen leest voordat wij een heel verhaal neerzetten. :wink:
Het is een alternatief voor castreren, klein beetje nog in de kinderschoenen en hopelijk voorkomt het bepaalde zaken..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 00:23 

Dit is ons verslag van de impantaten bij onze fretten.

Verslag GnRH-implantaat

Algemene informatie over de fretten:
Zaza: moertje, geboren op 22 mei 2006
Wous: moertje, geschatte geboortedatum eind mei 2006
Wakko: moertje, geschatte geboortedatum mei/juni 2006
Peggy Sue: moertje, geboren op 15 mei 2006

Zaza, Wous en Wakko vormen samen een groep. Peggy Sue zit wegens het niet samen kunnen met de andere fretten alleen.

De suspensie is toegediend op zondag 28 januari 2007.
Zaza: suspensie B
Peggy Sue: suspensie B
Wakko: suspensie A
Wous is loops geworden op 16 januari 2007 en heeft na telefonisch overleg met de frettenkliniek geen suspensie toegediend gekregen.
De suspensie is zeer eenvoudig toe te dienen door middel van een pipet.

Het implantaat is geplaatst op 1 februari 2007. Het plaatsen van het implantaat valt heel erg mee. Het wordt gezet door middel van een grote, holle naald welke achter in de nek wordt ingebracht. De fretten reageerden er nauwelijks op en het was binnen een mum van tijd gedaan.

Zaza
Op de dag dat Zaza de suspensie kreeg zag je nog geen zwelling van de vulva. Je kon wel aan haar gedrag merken dat ze iets feller werd en binnenkort loops zou gaan worden. Op de dag dat het implantaat gezet werd zag je een lichte zwelling van de vulva. Drie dagen na het plaatsen van het implantaat werd de vulva nog iets groter en was ze duidelijk loops. Dit was ook duidelijk merkbaar aan haar gedrag. Na vijf dagen begon de vulva alweer kleiner te worden en deze nam iedere dag iets in formaat af. Je kon dit ook duidelijk aan haar gedrag merken. De loopsheid was voorbij.

Peggy Sue
Op de dag dat Peggy Sue de suspensie toegediend kreeg was er nog geen enkele zwelling van de vulva zichtbaar. Ook op dag dat het implantaat gezet werd zag je bij Peggy Sue geen zwelling. Drie dagen na het plaatsen van het implantaat was er nog steeds geen zwelling zichtbaar. Ook haar gedrag veranderde niet. Acht dagen na het plaatsen van het implantaat kon je duidelijk aan Peggy Sue merken dat ze een stuk rustiger en minder fel werd. Peggy Sue kan heel schrikkerig en bijterig zijn, maar dit werd aanzienlijk minder. Het leek alsof ze veel meer innerlijke rust kreeg.

Wakko
Bij Wakko zag je op de dag dat ze de suspensie kreeg al een lichte zwelling van de vulva. De zwelling is begonnen op 18 januari 2007. Op de dag dat ze het implantaat kreeg was de zwelling niet groter geworden. Drie dagen na het plaatsen van het implantaat werd de vulva nog iets groter en was ook Wakko duidelijk loops. Ook bij Wakko kon je dit aan haar gedrag merken. Bij Wakko begon de zwelling van de vulva na zes dagen langzaam af te nemen en deze nam iedere dag iets in formaat af. Ook bij Wakko kon je dit goed merken aan haar gedrag. Ze werd veel actiever en vrolijker en sliep ook minder. Ook bij Wakko was de loopsheid voorbij.

Wous
Wous is loops geworden op 16 januari 2007. Zij heeft om deze reden dan ook geen suspensie toegediend gekregen. Drie dagen na het inbrengen van het implantaat zag je de zwelling van de vulva heel langzaam afnemen en was de loopsheid voorbij. Op dat moment werd ze ook veel vrolijker en speelser. Opmerkelijk was dat ze ook weer een stuk zindelijker werd. Op het moment dat ze loops werd deed ze haar behoefte veel midden in de kamer bij de kooi van Peggy Sue. Voordat Wous loops werd deed ze haar behoefte altijd in de frettenbak. Ook werd ze naar de andere fretten toe rustiger. Toen ze loops was zag je dat ze soms tijdens het spelen vrij hard begon te bijten en boos werd op de andere fretten. Dit gedrag was vrijwel direct na het plaatsen van het implantaat verdwenen en kon ze weer lekker met de andere fretten spelen. Wous viel ook veel af toen ze loops was. Na het plaatsen van het implantaat kwam ze al gauw weer langzaam aan.

Onze ervaringen:
Twee weken na het plaatsen van het implantaat kon je duidelijk aan de fretten merken dat ze eigenlijk geen last meer hadden van hun hormonen.
Bij Zaza, Wakko en Wous kon je merken dat de rust weer helemaal was wedergekeerd. Op het moment dat ze loops waren konden ze feller op elkaar reageren, dit zag je vooral tijdens het spelen. Het begon leuk, maar al snel werden ze boos op elkaar. Ook naar ons toe werden ze rustiger. Over het algemeen kon je zeggen dat ze gewoon prikkelbaar waren en dominant konden reageren. Ook hadden wij het gevoel dat ze veel meer met hun territorium bezig waren.
Bij Peggy Sue kon je merken dat ze veel meer innerlijke rust had gevonden. Peggy Sue heeft een moeilijke start gehad. Ze zat bij haar broertje in een kooi maar toen bij hem de hormonen begonnen te werken werd Peggy Sue het slachtoffer. Ze werd aan haar nekvel en staart door de kooi gesleurd en werd vaak verkracht. Toen we haar overnamen was ze voor een groot gedeelte kaal, had ze veel wondjes in haar nek en was ontzettend gestresst. Ze was moeilijk te hanteren en was altijd onrustig. Pas nadat het implantaat is geplaatst begon ze rustiger te worden en minder schrikkerig. Ook werd ze een stuk aanhankelijker. Ze zoekt ons nu vaak op en wil graag spelen en aandacht. Uiteraard heeft dit ook voor een gedeelte met gewenning aan haar nieuwe omgeving te maken, maar wij vonden het wel opmerkelijk dat dit toch opeens een stuk sneller ging na het plaatsen van het implantaat.
Wij zijn erg tevreden over de resultaten van het implantaat tot nu toe. De fretten hebben er erg goed op gereageerd en er is duidelijk verschil te merken.

Hieronder staat overzicht van het gewicht van de fretten. Wij hebben de fretten vaak gewogen omdat Wous veel was afgevallen gedurende haar loopsheid.

Wous woog op 1 december 2006 -> 845 gram
Zaza woog op 1 december 2006 -> 960 gram
Wakko woog op 1 december 2006 -> 609 gram
Peggy Sue is niet gewogen omdat ze zoveel stress had dat we dit achterwege hebben gelaten tijdens het eerste bezoek aan de Dierenkliniek.

Datum Wous Zaza Wakko Peggy-Sue
5-feb 690 930 630 645
7-feb 700 930 610 645
10-feb 720 945 615 670
11-feb 735 960 630 655
13-feb 730 960 625 650
16-feb 720 960 625 660
20-feb 730 960 620 655
22-feb 750 985 625 650
25-feb 750 970 615 650
1-mrt 755 965 600 645
2-mrt 770 990 625 655
4-mrt 765 985 620 645
6-mrt 765 990 615 655
8-mrt 760 990 600 665
11-mrt 775 995 605 675
13-mrt 780 980 605 675

Laatst bijgewerkt door Marit op 14 maart 2007 00:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 00:29 

bedankt voor het verslag ..heel interessant

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 09:12 

Goed verslag zeg! Nuttig voor hen die aan implantaten denken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 09:49 

Even een toevoeging van mijn verslag:

Nunki heeft ook vier dagen van te voren suspensie A gekregen tegen loopsheid. Maar 2 dagen na het zetten werd ze al loops, dus ik denk dat haar lichaam al verder was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 377 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]